KIJKgesprek + KIJKbericht

KIJKgesprek

Voor goed gebruik van geneesmiddelen is kennis en begrip bij de gebruiker essentieel. De eerste uitleg vindt normaliter plaats in de apotheek bij uitgifte van het geneesmiddel. Hierbij moet rekening gehouden worden met het feit dat zeker 30% van de apotheekbezoekers beperkt gezondheidsvaardig is. Een volledig, consistent en begrijpelijk begeleidingsgesprek bij de uitgifte van een nieuw geneesmiddel is voor veel apotheken een enorme uitdaging.

KIJKgesprek biedt hiervoor een oplossing. KIJKgesprek is een app voor een tablet waarmee u het begeleidingsgesprek bij een nieuw geneesmiddel kunt visualiseren aan de hand van (bewegende) iconen. Er wordt informatie over dosering, het juiste gebruik, waarschuwingen, adviezen en veel voorkomende bijwerkingen gegeven. Vanaf 1 januari 2021 is er voor ieder geneesmiddel waarvoor een KIJKsluiter beschikbaar is, ook een KIJKgesprek beschikbaar. KIJKgesprek is volledig conform de patiënteninformatie van Stichting Health Base. De iconen in KIJKgesprek visualiseren de kernboodschappen van de informatie van Health Base en zorgen voor meer begrip en herinnering.

KIJKgesprek is ontworpen om aan de balie met de patiënt te bespreken, maar kan ook worden ingezet bij beeldbellen. Aan het einde van het gesprek kan een samenvatting van het gesprek, samen met de KIJKsluiter van het betreffende geneesmiddel, worden aangeboden. Als de patiënt gebruik maakt van de KIJKsluiter mobiele app wordt tevens KIJKbericht gestart.

KIJKbericht

KIJKbericht biedt voor ieder geneesmiddel, een geautomatiseerde serie of een ‘journey’ van korte berichten met video’s en iconen waarin de informatie van KIJKgesprek wordt herhaald en aangevuld met extra patiënteninformatie van Stichting Health Base. De journey start op de dag dat een nieuw geneesmiddel wordt toegevoegd in de app. Met KIJKbericht kunt u er zeker van zijn dat ook bij drukte in de apotheek of zorg op afstand, altijd alle belangrijke informatie bij uitgifte van een nieuw geneesmiddel op een laagdrempelige en begrijpelijke manier wordt aangeboden.

Via KIJKbericht kan de patiënt ook aangeven hoe het met hem gaat, of het lukt om de medicijnen volgens voorschrift te gebruiken en of hij last heeft van bijwerkingen. Deze informatie kan in een verslag met de apotheek worden gedeeld en besproken bij de tweede uitgifte van het medicijn.

U kunt als apotheek ook zelf berichten sturen naar gebruikers van specifieke geneesmiddelen om hen op de hoogte te stellen van belangrijke ontwikkelingen omtrent hun geneesmiddel, bijvoorbeeld een dreigend tekort of een verandering van preferentie. Ook kunt u patiënten informeren over geneesmiddel overstijgende onderwerpen, bijvoorbeeld over de manier waarop er in de apotheek omgegaan wordt met de COVID-19 maatregelen. Daarbij kunt u video’s toevoegen. Er zijn verschillende video’s beschikbaar waar u gebruik van kunt maken. De berichten die u zelf aanmaakt zijn ook zichtbaar voor patiënten die gebruikmaken van de webapplicatie.

Videoberichten over:

  • Wat doet de apotheek?
  • Wat betekent koel bewaren?
  • Medicijnen in de zon
  • Wat is een generiek medicijn?
  • De afhaalkluis
Algemene Voorwaarden - Privacyverklaring

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!