16 juli 2020

Graag laten wij u kennismaken met twee nieuwe producten van Stichting KIJKsluiter: KIJKgesprek en KIJKbericht. KIJKgesprek maakt het begeleidingsgesprek bij een nieuw geneesmiddel in de apotheek begrijpelijk, terwijl KIJKbericht de informatie van het begeleidingsgesprek in de thuissituatie laagdrempelig inzichtelijk maakt. Bekijk hier een webinar met uitleg over KIJKgesprek en KIJKbericht.

Wat is KIJKgesprek?
• KIJKgesprek is een app voor een tablet waarmee u het begeleidingsgesprek bij een nieuw geneesmiddel kunt visualiseren aan de hand van (bewegende) iconen.
• Er wordt informatie over dosering, het juiste gebruik, waarschuwingen, adviezen en veel voorkomende bijwerkingen gegeven.
• KIJKgesprek is ontworpen om aan de balie te bespreken, maar kan ook worden ingezet bij beeldbellen
• Na het gesprek kan een samenvatting van het gesprek, samen met de betreffende KIJKsluiter worden verstuurd.

Wat is KIJKbericht?
KIJKbericht is een berichtenfunctie in de KIJKsluiter mobiele app en de website van KIJKsluiter. Er zijn twee soorten berichten:

  • Geautomatiseerde berichten ter begeleiding bij een nieuw geneesmiddel: Als een nieuw geneesmiddel in de KIJKsluiter mobiele app van een patiënt wordt toegevoegd, initieert dit een geautomatiseerde serie van berichten waarin de informatie van het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel gedoseerd wordt herhaald, aangevuld met extra informatie en ondersteuning. De patiënt kan via de berichten aangeven hoe het met hem gaat. De feedback wordt samengevat in een verslag, aan de hand waarvan bij tweede uitgifte een behoeftegericht gesprek kan worden gevoerd.
  • Handmatig verstuurde berichten: U kunt zelf, via de backoffice van uw KIJKsluiter-account, ook berichten versturen. U kunt berichten naar gebruikers van specifieke geneesmiddelen sturen, maar u kunt ook algemene berichten versturen, bijvoorbeeld over COVID-19 maatregelen of ontwikkelingen bij u in de apotheek. Bij de berichten kunt u video’s toevoegen. Een aantal video’s staan reeds voor u klaar in uw account en kunt u direct toevoegen aan een bericht. Handmatig verstuurde berichten worden getoond in zowel de webapplicatie als de mobiele applicatie. Klik hier om de handleiding te bekijken.

U kunt KIJKgesprek tot en met september kosteloos gebruiken bij uitgifte van een DOAC. Download de KIJKsluiter app voor Zorgverleners op een tablet of iPad en log in met de gegevens van uw KIJKsluiteraccount. Door vervolgens een DOAC te selecteren en de navolgende schermen te doorlopen, kunt u het begeleidingsgesprek bij uitgifte van een DOAC visueel ondersteunen en direct de KIJKsluiter voor de betreffende DOAC versturen. Indien de patiënt gebruik maakt van de KIJKsluiter mobiele app wordt vanzelf KIJKbericht gestart. Ook zonder gebruik van KIJKgesprek is KIJKbericht beschikbaar voor gebruikers van de mobiele app. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de webinar.

Vanaf september worden alle geneesmiddelen, waarvoor een KIJKsluiter beschikbaar is, geactiveerd in KIJKgesprek en KIJKbericht.

Indien u zich voor 1 oktober aanmeldt voor KIJKgesprek en/of KIJKbericht in 2021 betaalt u geen kosten voor het gebruik in 2020.

De kosten voor KIJKgesprek en KIJKbericht bedragen in 2021 respectievelijk €350 en €390 (excl. btw).

Voor vragen kunt u contact opnemen per e-mail via: info@stichtingkijksluiter.nl of telefonisch via: 085 782 7305.