22 juli 2019

Kijksluiter kan op verschillende manieren gedistribueerd worden. In de nieuwsbrieven zal de komende periode steeds een mogelijkheid worden uitgelicht aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Hier vindt u het volledige verhaal. We trappen af met de Zorgstraat koppeling van Pluriplus.

Door Kijksluiter aan te bieden via de Zorgstraat krijgt de patiënt bij een eerste uitgifte automatisch een link naar de juiste Kijksluiter toegestuurd per e-mail. Eenmaal thuis klikt de patiënt op de link in de e-mail en kan dan direct de juiste video bekijken. Voor Apotheek Boomstede in Maarssen de voornaamste reden om gebruik te maken van deze koppeling. Hieronder een kort interview met Else Bosma, apotheker.

Waarom hebben jullie voor de koppeling met Zorgstraat gekozen?
We hebben voor deze koppeling gekozen vanwege de praktische werkwijze. Het verstrekken van de Kijksluiters gaat met deze koppeling automatisch, waardoor we in de apotheek geen aanpassing in onze logistieke werkwijze hoefden te doen voor het aanbieden van Kijksluiter. Patiënten kunnen zich eenvoudig afmelden als ze voor de eerste keer een Kijksluiter ontvangen. Dat vind ik erg belangrijk.

Wat zijn jullie ervaringen met deze koppeling?
De koppeling werkt prima! Een kanttekening is dat voor deze service een actueel e-mailadres nodig is, dat hebben we niet van iedereen.

Hoe reageren de patiënten?
De patiënten reageren positief. De filmpjes zijn duidelijk en ze vinden het een goed initiatief. Een patiënt was verbaasd over het ontvangen van de e-mail, omdat de patiënt nog niet op de hoogte was dat dit geneesmiddel was voorgeschreven. Omdat de Kijksluiter automatisch een dag na aanschrijven verstuurd wordt, kan het dus voorkomen dat de patiënt al een Kijksluiter krijgt voor hij of zij weet dat er een geneesmiddel klaar ligt.

Hebben jullie advies aan andere apotheken die Kijksluiter willen gaan aanbieden via de Zorgstraat?
Wij vonden het belangrijk dat de patiënten eenmalig op de hoogte werden gebracht dat ze vanaf een bepaald moment via een e-mail Kijksluiter gaan ontvangen. Daarom hebben we een brief naar onze patiënten gestuurd. Er zal ook een stukje op onze website komen en we hebben een poster hangen in de apotheek. Dan worden patiënten niet verrast. En probeer van iedere patiënt een actueel e-mailadres te krijgen, want anders kan de Kijksluiter niet verstuurd worden.